|
KATILIM ?NCESİ MALİ YARDIMLARAvrupa Birli?inin Türkiye?ye sa?ladı?ı mali yardımlara ili?kin olarak toplumun çe?itli kesimlerinde bu mali yardımların, daha do?rusu hibelerin, miktarlarına, kullanılı? prosedürlerine ve uygulanı?larına yönelik önemli bir bilgi ihtiyacı oldu?u gözlenmektedir. Hatta yaygın bir kanı, bu hibelerin Türkiye tarafından kullanılamadı?ından Avrupa Birli?i bütçesine geri döndü?ü ?eklindedir. Ayrıca bazen, Topluluk Programları veya Avrupa Yatırım Bankası kredileri gibi imkanların mali yardımlarla karı?tırıldı?ı görüldü?ünden, bu hususu da öncelikle aydınlı?a kavu?turmak uygun olacaktır: AB Mali Yardımları Avrupa Komisyonu tarafından, di?er aday ülkeler için oldu?u gibi, her yıl Türkiye?ye de tahsis edilen hibe nitelikli yardımlardır. ?te yandan, sözkonusu yardımlar do?rudan nakdi bir yardım niteli?inde olmayıp, Avrupa Komisyonu ve Türkiye?nin birlikte seçtikleri proje ve programlara mali destek sa?lamak için kullanılmaktadır. AB tarafından sa?lanan hibe nitelikli mali yardımların hangi projelerin finansmanında kullanılabilece?ine karar verilmesi, programlama adı verilen ve Avrupa Birli?i Genel Sekreterli?inin koordinasyonunda hemen hemen tüm kamu kurum ve kurulu?larımızın katıldı?ı önemli, uzun ve yo?un çaba gerektiren bir süreçtir. Hatta bu sürecin bir çe?it müzakere niteli?i ta?ıdı?ını dü?ünmek de mümkündür. AB mali deste?i sa?lanan projelerin uygulanmasına ili?kin izleme ve de?erlendirme faaliyetleri ile kurum ve kurulu?larımızda uygun proje hazırlama kapasitesinin geli?tirilmesine yönelik e?itim faaliyetleri de Genel Sekreterli?imiz koordinasyonunda yürütülmektedir. Proje seçimindeki en önemli kriter mali yardımların ?AB üyeli?ine yönelik uyum esasları do?rultusunda? kullanılabilecek olmasıdır. Bu nedenle programlama süreci, Katılım Ortaklı?ı Belgesi, İlerleme Raporu, Ulusal Program ve ?n Ulusal Kalkınma Planında ifade edilen öncelik alanları çerçevesine giren proje fikirlerinin tesbit edilmesi ve bunların belirli bir formatta geli?tirilmesi çalı?malarını kapsamaktadır. Halihazırda, 1996 ? 2001 Meda ?erçeve Anla?ması ve 2002, 2003, 2004, 2005 katılım öncesi mali yardım programları kapsamında, AB uyum sürecinde öncelikle ele alınması gereken çe?itli sektörlerde olmak üzere 152 adet proje yürütülmektedir ya da uygulama a?amasının ba?laması beklenmektedir. Sözkonusu projelerin toplam bütçe büyüklü?ü 1.5 milyar Euro?nun üzerindedir. Mali Yardımlara Yönelik Hukuki ve İdari Düzenlemeler AB?nin Türkiye?ye sa?ladı?ı mali yardımlara ili?kin olarak bugüne kadar ya?anan bazı önemli geli?melere yönelik kısa bir açıklama yapmak faydalı olacaktır. Bilindi?i gibi Avrupa Birli?inin Aralık 1999 tarihinde gerçekle?tirdi?i Helsinki Zirvesinde ?lkemizin tam üyeli?e adaylı?ının kabul edilmesiyle birlikte Türkiye - Avrupa Birli?i ili?kileri yeni bir sürece girmi?tir. Bu süreçte Türkiye ile Avrupa Birli?i arasındaki mali i?birli?i mekanizmasının da di?er aday ülkelerde oldu?u gibi yeniden yapılandırılması gerekmi?tir. Bu çerçevede yapılan düzenlemeleri üç ba?lık altında toplamak mümkündür: 1. Daha önce çe?itli kaynaklar vasıtasıyla sa?lanan yardımlar tek bütçe altında toplanmı?tır. AB tarafından, Türkiye?nin di?er adaylarla aynı yasal ve teknik zeminde de?erlendirilmesi ve aynı prosedürlere tabi olmasını teminen Türkiye?ye yapılacak hibe nitelikli yardımları tek bütçe altında toplayan ?Türkiye için Katılım ?ncesi Mali Yardıma Dair ?erçeve Tüzük? Aralık 2001 tarihi itibarıyla kabul edilmi? olup Ocak 2002 tarihinde yürürlü?e girmi?tir. 2. Mali Yardımların AB?ye uyum çalı?maları için kullanılmaları gerekmektedir. Yeni dönemde Türkiye?ye adaylık perspektifi ile tahsis edilen AB kaynaklarının Katılım Ortaklı?ı Belgesinde, İlerleme Raporunda, Ulusal Programda ve ?n Ulusal Kalkınma Planında yer alan hukuki, idari, ekonomik ve sosyal önceliklere uygun olarak de?erlendirilmesi zorunludur. ?Katılım ?ncesi Mali Yardım? adı altında 2002 -2006 yılları arasında programlanan bu yardımlardan, sadece AB?ye uyum amacıyla tanımlanan projeler yararlanabilmektedir. Bu projeler genel olarak ?u hedefler do?rultusunda kullanılmaktadır ;
Bu nedenle, AB hibeleri kullanılarak yürütülecek olan projelerin kesinlikle bu stratejik belgelerdeki önceliklere uygun olmaları gerekmektedir. Ayrıca ?lkemize adaylık statüsü tanınmasından önce taahhüt edilmi? olan Meda projelerinin de uygulamalar esnasında mümkün oldu?u ölçüde sözkonusu önceliklerle uyumlu hale getirilmesi, Türkiye?nin AB?ye uyum çalı?malarına olumlu katkı sa?layacaktır. 3. Di?er aday ülkelerde de oldu?u gibi AB mali yardımları, ?Merkezi Olmayan Uygulama Sistemi? (Decentralized Implementation System, DIS) çerçevesinde kullanılacaktır. Böyle bir yapılanmaya ihtiyaç duyulmasının nedenlerini ?u ?ekilde özetlemek mümkündür: - AB mali yardımlarının, kademeli bir geçi? süreciyle, Avrupa Komisyonu yerine bizzat aday ülkeler tarafından programlanması, uygulanması, izlenmesi ve de?erlendirilmesi, yani kısaca yönlendirilmesini sa?lamak, (Di?er aday ülkelerde oldu?u gibi Türkiye?de de DIS sistemi kapsamında yönetilen AB mali kaynakları için Avrupa Komisyonu Delegasyonunun ex-ante onayı gerekmektedir. ?ye ülkeler için ise, EDIS sistemi çerçevesinde Avrupa Komisyonunun onayına gerek kalmamaktadır.) - Aday ülkelerde, AB mali yardımlarının kullanımının ulusal bütçelerden farklı bir yapı içerisinde gerçekle?mesini sa?lamak ve kullanım esaslarını farklıla?tırmak, - AB mali yardımlarının programlama, sözle?me hazırlama, ihale, finansman, uygulama, izleme ve de?erlendirme a?amalarının ve i?levlerinin birbirlerinden ba?ımsız birimler tarafından e?güdümlü olarak yürütülmesini sa?lamak. Merkezi Olmayan Uygulama Sisteminin Ayrıntıları Merkezi olmayan uygulama sistemine ili?kin düzenlemeleri yapmak üzere, 18 Temmuz 2001 tarih ve 2001/41 sayılı Ba?bakanlık Genelgesi yayımlanmı?tır. Mali i?birli?inin de?i?ik evrelerinin farklı birimler ve ki?ilerce uygulanmasını ve denetlenmesini öngören Genelge hükümleri uyarınca sistem, Ulusal Mali Yardım Koordinatörü, Mali İ?birli?i Komitesi, Ulusal Fon ve Ulusal Yetkilendirme Görevlisi, Ortak İzleme Komitesi ve Merkezi Finans ve İhale Birimi gibi unsurlardan olu?maktadır. Avrupa Birli?i ile mali i?birli?inin koordinasyonunu, projelerin öncelikler do?rultusunda seçilmesini, hazırlık çalı?malarının yapılmasını ve izlenmesini sa?layacak ve AB Komisyonu ile Finansman Zaptını imzalayacak olan ?Ulusal Mali Yardım Koordinatörlü?ü? görevi, Avrupa Birli?i ile ili?kilerden sorumlu Devlet Bakanı ve Ba?bakan Yardımcısına verilmi?tir. Ba?bakanlık Genelgesi gere?i Avrupa Birli?i Genel Sekreterli?i Ulusal Mali Yardım Koordinatörünün sekreteryasını yürütmektedir. Dolayısıyla sözkonusu mali yardımları programlama ve izleme çalı?maları fiilen Genel Sekreterli?imizce koordine edilmektedir. Mali yardımlar Hazine Müste?arlı?ı tarafından açılacak ve yönetilecek bir ?Ulusal Fon?da toplanacaktır. Fonu yönetmek ve bu kayna?ın projelerin uygulanmasında kullanılmasını sa?lamak üzere Ekonomiden sorumlu Devlet Bakanı ?Ulusal Yetkilendirme Görevlisi? olarak tanımlanmı?tır. Mali i?birli?i çerçevesinde yürütülen çalı?malar arasında gerekli uyumu sa?lamak üzere Dı?i?leri Bakanlı?ı, Maliye Bakanlı?ı, Devlet Planlama Te?kilatı Müste?arlı?ı, Hazine Müste?arlı?ı ve Avrupa Birli?i Genel Sekreterli?i temsilcilerinden olu?an ?Mali İ?birli?i Komitesi? kurulmu?tur. Ulusal Mali Yardım Koordinatörü, Ulusal Yetkilendirme Görevlisi, Mali İ?birli?i Komitesi ve Avrupa Komisyonu temsilcilerinden olu?an ve yılda en az bir kez toplanan ?Ortak İzleme Komitesi? programların yürütülü?ünü gözden geçirecektir. ?Merkezi Finans ve İhale Birimi?, ihalelere ili?kin Avrupa Birli?i kural, düzenleme ve usullerine ba?lı kalınmasını ve uygun bir raporlama sisteminin i?lemesini sa?layacaktır. Avrupa Birli?i ile Türkiye arasında mali i?birli?ine yönelik bu yeni yapılanmaya ili?kin hukuki altyapıyı olu?turan ve Merkezi Finans ve İhale Birimi ile Ulusal Fonu kuran Mutabakat Zabıtları 14 ?ubat 2002 tarihinde imzalanmı?tır. Söz konusu belgeler 30 Ocak 2003 tarihinde TBMM tarafından onaylanmı? ve 4 ?ubat 2003 tarihli Resmi Gazete?de yayımlanarak yürürlü?e girmi?tir. Merkezi Olmayan Uygulama Sistemi AB mali yardımlarının kullanımında Türkiye?ye çok önemli sorumluluklar yükledi?i için, sistemin tam anlamıyla i?ler hale gelmesi konuyla ilgili tüm kurum ve kurulu?larımızın yo?un mesai harcadı?ı nispeten uzun bir süreci gerektirmi?tir. Sonuç olarak, Avrupa Komisyonu yürüttü?ü detaylı incelemeler ı?ı?ında, olu?turulan mekanizmanın gerekli ?artları haiz oldu?una ili?kin kararını 8 Ekim 2003 tarihinde vermi? ve bu tarihten itibaren mali yardımlar kapsamındaki projelerin fiili uygulaması ba?lamı?tır. Mevcut Projelere İli?kin Bilgiler Halihazırda uygulaması devam eden AB destekli projeler, Türkiye ile AB arasındaki mali i?birli?i mekanizmasının tarihsel olarak iki farklı döneminde finansman kararı alınmı? olan inisiyatiflerdir. Birinci dönem, 1996 ?2001 yıllarını kapsayan ?Meda ?erçeve Anla?ması? dönemidir. Hazırlık çalı?maları bu dönemde yapılmı? fakat uygulamaları halen sürdürülen 33 adet proje ilgili kurum ve kurulu?larımız tarafından ba?arı ile yürütülmektedir. ?e?itli alanlardaki bu projeler, AB?ye uyum çerçevesinde amaç, hedef ve proje beklentilerine uygun olarak zamanında tamamlanmaları için periyodik olan izlenip de?erlendirilmektedir. 2002 yılı mali yardım programıyla ba?layan ikinci dönemde ise adaylık statüsünün yansıması olarak ?lkemiz Meda kapsamından çıkartılmı? ve ?Katılım ?ncesi Mali Yardım? ba?lıklı bütçe kaleminden destek almaya ba?lamı?tır. Bu do?rultuda 2002, 2003, 2004 programları kapsamında, do?rudan ve sadece AB?ye uyum perspektifi ile Merkezi Olmayan Uygulama Sistemi içerisinde olu?turulan 84 proje Avrupa Komisyonu tarafından onaylanarak Finansman Anla?maları imzalanmı? ve fiili uygulamalar ivedilikle ba?latılmı?tır. 2005 yılı programı kapsamına girecek projelerin tespiti için yürütülen programlama çalı?malarının da tamamlanmı?tır. Finansman Anla?masının imzalanmasını takiben 45 projenin daha kontrat ve ihale sürecleriyle uygulamaları ba?layacaktır. Dolayısıyla, Türkiye?ye uygulanmakta olan AB kaynaklı projelere ili?kin son durum ?u ?ekilde özetlenebilir; Meda dönemine ait 33 projenin uygulamaları sürmekte, bunlardan 10 tanesi tamamlanmak üzeredir. Katılım ?ncesi dönemde;
2006 yılına ait 500 m. Euro için ise, ilk pakette 113 m.Euro tutarında 10 proje İlk Finansman Anla?masının hazırlanmasını teminen Avrupa Komisyona iletilmi?tir.İkinci Paket Nisan ayında gönderilecektir. ?e?itli projeler ve programların finansmanında kullanılan AB mali yardımları, di?er aday ülkelerde oldu?u gibi, Türkiye?nin de AB?ye uyum çalı?malarını hızlandırmak için katalizör i?levi görmektedir. Bu genel amaçla tahsis edilen mali yardımların üçte ikisi mevzuat uyumu ve bunun için gerekli kurumsal yapılanmanın olu?turulmasına yönelik projelerde, üçte biri ise AB ile ekonomik ve sosyal uyumu destekleyici projeler için kullanılmaktadır. (?ekil 1). Bu anlayı? içerisinde olu?turulan projelerin tümü, Türkiye?nin AB üyeli?i için önemli katkılar sa?layan, hassas ve özenle seçilmi? konuları kapsamaktadır. ?ekil 1: AB Mali Yardımlarının Kullanım Alanları
Tanımlanmı? olan bu projelerin uygulama yöntemleri ya da di?er bir deyi?le hayata geçirili? ?ekilleri de dikkate de?er unsurlar içermektedir. ?rne?in, projelerin ço?u için normal ihale yöntemleri izlenmekte; hizmet, tedarik ve hali hazırda az sayıda da olsa in?aat ihaleleri açılmaktadır. Di?er taraftan, önemli miktarda proje ise AB üyesi ülkelerin ilgili kamu kurumlarıyla i?birli?ini öngören e?le?tirme (twinning) mekanizması kullanılarak uygulamaya geçirilmektedir. Bu yöntem, bizim kamu kurulu?larımız ile AB üyesi ülkelerin kamu kurulu?larını biraraya getirerek birlikte çalı?malarına imkan veren hatta daha uzun vadeli i?birli?i olanakları yaratan, Türkiye?nin tanıtımı amacına yönelik olarak önemli katkılar sa?lama potansiyeline sahip bir aractır. Son olarak, çok sık kullanılmayan bir di?er yöntem ise özellikle belli bir konuda tekel niteli?inde bilgi birikimine sahip uluslararası kurulu?larla do?rudan sözle?meler yapılmasıdır. Ayrıca, uygulamaları süren bu 152 projeden bazılarında bir alt-bile?en olarak, sivil toplum kurulu?ları, belediyeler, organize sanayi bölgeleri, üniversiteler, ticaret ve sanayi odaları gibi toplumun her kesiminin çe?itli öncelikli alanlarda geli?tirecekleri proje tekliflerine açık olan ve yayımlanan teklif ça?rıları vasıtasıyla duyurulan ?do?rudan kullandırılan hibeler? isimli kaynaklar bulunmaktadır. Bu projelerden bazıları için teklif ça?rıları 2004 yılı içerisinde yapıldı?ından, bu yıl içerisinde, de?erlendirilerek finansmanı uygun bulunan küçük ölçekli çok sayıda alt projenin de hayata geçirildi?ini görebilece?iz. Avrupa Birli?i mali yardımları ile finanse edilen projelere ili?kin hibe ve ihale duyuruları Merkezi Finans ve İhale Birimi'nin http://www.cfcu.gov.tr adresli websayfasından, Avrupa Komisyonu'nun http://www.europa.eu.int/comm/europeaid/cgi/frame12.pla adresli ve Avrupa Komisyonu Delegasyonu'nun http://www.deltur.cec.eu.int/mali-ihale.html adresli websayfalarından takip edilebilir. AB Destekli Projelerden Bazı ?rnekler AB?ye uyum çalı?malarını hızlandırmak amacıyla tüm sektörlerde olu?turulan bu projelerin özellikle ?u konularda yo?unla?tıkları görülmektedir. (?ekil 2)
Bunun dı?ında, Türkiye?nin AB?ye entegrasyonunu hızlandırıcı faaliyetlere ve kamu kurumlarının idari kapasitelerini geli?tirmelerine ek destek sa?lamak amacıyla da Türkiye?nin kullanımına açık olan programlar mevcuttur. Di?er taraftan, Türkiye?nin katıldı?ı bazı topluluk programları için ödenen katkı payının bir kısmı da, hibe niteli?indeki bu AB mali yardımları aracılı?ıyla finanse edilmektedir. ?ekil 2: AB Mali Yardımlarının Sektörel Da?ılımı
Di?er taraftan, altı çizilmesi gereken bir husus: Bu burada bahsedilen 152 projenin ?çerçeve projeler? olmasıdır. Bu çerçeve projelerden bazılarının içerisinde, toplumun çe?itli kesimlerinin kullanımına açık olan ?hibe programları? mevcuttur. Bu hibe programları, Kobi?lerin, STK?ların yada Belediyelerin, çerçeve projenin amaçlarına uygun proje tekliflerine mali kaynaklar sa?lamaktadır.O nedenle, iki tip projeden bahsediyoruz. 1. Kamu kurulu?larınca AB?ye uyum için hazırlanan büyük çerçeve projeler 2. Kobi?lerin, STK?ların yada Belediyelerin çe?itli amaclara yönelik alt projeleri Genellikle, ?hibe programları? olarak tanımlanan bu küçük ölçekli programlardan, Türkiye genelinde yüzlerce alt projenin uygulamaları sürmektedir. İlgili kurumlarımız tarafından özenle ve ba?arı ile yürütülmekte olan çerçeve projelerden bazı örnekler vermek yararlı olacaktır. Milli E?itim Bakanlı?ımız tarafından yürütülmekte olan üç büyük e?itim projesinin toplam bütçeleri 180 milyon Euro?dur. Bu projeler, temel e?itim, mesleki e?itimin güçlendirilmesi ve çıraklık e?itimi konularında, Türkiye genelinde ve seçilen pilot illerde ve okullarda, e?itim sistemimize hem nitelik hem de mali olanaklar açısından dikkate de?er katkılar sa?lamaktadır. Sözkonusu projelerden biri olan ?Mesleki E?itimin Geli?tirilmesi Projesi?nin bir alt ba?lı?ı olan do?rudan hibe da?ıtımı için yapılan teklif ça?rılarına, ?lkemizin çe?itli kesimlerinden gelen 149 teklif de?erlendirilerek bunlarda 35 tanesinin hibeler yoluyla finansmanına karar verilmi?tir. ?rne?in, Türkiye İn?aat Sanayicileri ve TİSK?in ortakla?a yürütecekleri ?İn?aat Sektöründe Meslek Standartları ve Pratik E?itim? ba?lıklı 169 bin Euro de?erindeki proje teklifi bunlardan biridir. Devlet Planlama Te?kilatı ve GAP BKİ tarafından yürütülmekte olan toplam sekiz adet bölgesel geli?me projesinin toplam bütçe büyüklü?ü yakla?ık 243 milyon Euro?yu bulmaktadır. Van, Hakkari, Bitlis ve Mu??ta yürütülen Do?u Anadolu Bölgesel Geli?im Programı, Diyarbakır, Mardin, ?anlıurfa, Adıyaman, Batman, Kilis, ?ırnak ve Gaziantep?te yürütülen GAP Bölgesel Geli?im Programı ve Amasya, ?orum, Samsun, Tokat, Kastamonu, ?ankırı, Sinop, Erzurum, Erzincan, Bayburt, A?rı, Ardahan, I?dır, Kars, Kayseri, Sivas, Yozgat, Karaman, Konya, Bingöl, Elazı?, Malatya ve Tunceli illerinde yürütülmekte olan NUTS-II Bölgesel Geli?im Programı AB mali yardımlarından yararlanarak sürdürülen çalı?malardır. Sınırötesi i?birli?i kapsamında ise Bulgaristan ve Yunanistan ile sınırda? olan Edirne, Kırklareli, ?anakkale, Balıkesir, İzmir, Aydın, Mu?la illerindeki KOBİ faaliyetlerinin desteklenmesi sözkonusu olacaktır. Bu projeler kapsamında, sözkonusu illerde belediyelerce önerilecek küçük altyapı yatırımlarına, yerel sivil inisiyatiflerin güçlendirilmesi çalı?malarına, yörelerin özelliklerine göre uygun ekonomik aktivitelere ve KOBİ?lere destek sa?lanması gibi finansman imkanları mevcuttur. Tarım Bakanlı?ımız tarafından yürütülmekte olan projelerin toplam bütçe büyüklüklü?ü ise yakla?ık 62 milyon Euro?dur. Bu projelerden bazıları ?öyledir : ?Türkiye?nin AB Veterinerlik Müktesebatına ve AB Bitki Sa?lı?ı Müktesebatına Uyum Projeleri?, ?Balıkçılık Sektörünün Yasal ve İdari Olarak AB Mevzuatına Uyumu Projesi? ve ?Gıda Güvenli?i ve Kontrol Sisteminin Yeniden Yapılandırılması ve Güçlendirilmesi Projesi?. Uygulamaları henüz ba?lamı? ya da ba?lamak üzere olan bu projelerin olumlu etkilerini önümüzdeki yıllarda görece?iz. Adalet Bakanlı?ı ve İçi?leri Bakanlı?ının, özellikle adalet ve içi?leri ba?lı?ında yürüttükleri ?Yargının Modernizasyonu?, ?Türkiye?de İstinaf mahkemelerinin Kurulması?, ?Türk Polisinin Denetime Açıklı?ının, Verimlili?inin ve Etkinli?inin Geli?tirilmesi?, ?Jandarmanın Modernizasyonu ? gibi projeler AB?ye uyum çalı?malarında önemli bir destek sa?lamaktadır. Buna ek olarak, Türkiye?nin en önemli ve güncel konularından biri, ?Türkiye?de ?ocuklar için İyi Yöneti?im, Koruma ve Adalet Projesi? ve ??ocuk İ?çili?inin En Kötü Biçimlerinin Ortadan Kaldırılması Projesi? ile AB hibelerinden yararlanarak desteklenmektedir. Ula?tırma Bakanlı?ının ?Demiryolu Ta?ımacılı?ı Sektörünün Yeniden Yapılandırılması ve Güçlendirilmesi Projesi? ve ?Türkiye?deki Karayolu Ta?ımacılı?ı Sektörünün AB Müktesebatı ile Uyumlu Hale Getirilmesi İçin Dectek sa?lanması? gibi projeleri daha teknik alanlarda yürütülen projelere örnek göstermek mümkündür. Benzeri projeler arasında belki de en etkin olanı, nispeten küçük bütçesine ra?men kısa vadede görülen etkileri açısından önemli sonuçlar elde etmi? olan ?Deniz Ta?ımacılı?ı Güvenli?inin Arttırılmasının Desteklenmesi Projesi?dir. 2.7 milyon Euro bütçeli bu projenin uygulama çalı?malarının ba?lamasını takiben, yürütülen e?itim çalı?maları ve di?er uyum çalı?malarının bir sonucu olarak, AB üyesi ülkelerin limanlarında tutulan Türk bayraklı gemilerin sayılarında %65 oranında bir azalma olmu?tur. ?Meslek Sa?lı?ı ve Güvenli?i?, ??reme Sa?lı?ı Projesi? ve ?Aktif İ? Piyasası Stratejisi? gibi sosyal içerikli projeler ise, özellikle sa?ladıkları do?rudan hibe imkanları ile toplumun çe?itli kesimlerinin yararlanabilece?i projelerdir. ?rne?in, ?Aktif İ? Piyasası Stratejisi? projesi kapsamında, istihdamı arttırmaya yönelik alt-proje teklifleri için yapılan teklif ça?rısına Türkiye?nin hemen her ilinden çok sayıda proje teklifi sunulmu? ve yapılan de?erlendirmeler sonunda hibe almaya uygun görülen projeler açıklanmı?tır. Bu çerçevede, ?lkemizin pek çok yöresinde istihdamı desteklemeye yönelik küçük ölçekli projeler AB hibelerinden yararlanmaktadırlar. Bu açıklamalardan ve örneklerden de görülebilece?i gibi, gerek kurumsal gerekse hukuki çerçevesi itibarıyla tamamıyla adaylık statümüzün yansıtılmı? oldu?u katılım öncesi mali yardımların programlaması ve uygulanması mekanizması, Genel Sekreterli?imiz koordinasyonunda, AB prosedürleri çerçevesinde i?lemeye devam etmekte olup, sa?lanan mali yardımların tamamı, projeler aracılı?ı ile etkin bir biçimde kullanılmakta ve toplumun çe?itli kesimlerine de kullandırılmaktadır. ?lkemizin son üç yıl içerisinde giderek geli?tirdi?i proje olu?turma ve uygulama kapasitesi AB yetkililerince de olumlu bir ilerleme olarak çe?itli vesilelerle vurgulanmaktadır. Avrupa Komisyonunun di?er aday ülkelerde oldu?u gibi Türkiye?de de ba?ımsız de?erlendirme sürecine tabi tuttu?u, AB mali yardımlarının kullanımına ili?kin olarak Türkiye?nin son üç yıldır yapılan de?erlendirmelerde ?yeterli? bulundu?u hususu da, Türkiye?nin AB mali yardımlarından yararlanma kapasitesinin son yıllarda çok arttı?ını gösteren önemli bir geli?medir. Proje sahibi kurumlarımızın kendi projelerinin izlenmesine yönelik olarak yılda iki kez hazırladıkları izleme raporları d?erlendirme sürecine katkıda bulunmaktadır. De?erlendirme süreci ise; ilgi (relevance), etki (impact), verimlilik (efficiency), proje sonuçlarının etkili olması (effectiveness) ve sürdürülebilirlik (sustainability) olarak tanımlanan be? gösterge aracılı?ı ile projelere ve projelerin içinde bulundukları sektörlere ba?arı notlarının verildi?i bir süreçtir. Giri?imciler için İmkanlar Türk giri?imcileri yukarıda tanımlanan çerçevede do?rudan faydalanıcı olarak kendi projeleri için destek sa?layabilecekleri gibi, özellikle danı?manlık firmaları ve tedarikçilerimiz di?er kurum ve kurulu?ların projeleri kapsamında çıkılacak ihalelere teklif vererek bu projelerin danı?manlık veya yatırım bile?enlerinin yürütülmesinde müteahhit/alt yüklenici rolünü de üstlenebilirler. (?ekil 3). 2005 yılında 300, 2006 yılında ise 500 milyon Euro?luk büyüklüklere ula?acak olan katılım öncesi mali yardım mekanizması bu yönüyle de Türk müte?ebbisleri için önemli bir mali imkan olarak de?erlendirilmelidir. Bunun yanısıra Türk firmaları Avrupa Birli?i tarafından Akdeniz ülkeleriyle i?birli?i çerçevesinde finanse edilen MEDA; Balkan ülkelerine yönelik yönelik CARDS, ve Komisyon?un izni dahilinde Do?u Avrupa ve Orta Asya ülkeleri için yürütülen yardım programları kapsamındaki ihalelere de teklif verebilmektedirler. Dolayısıyla, AB mali yardımları sadece uyum projelerine hibe imkanları sa?lamakla kalmayıp, buna ek olarak adaylık sürecindeki Türkiye?nin giri?imcileri, müteahhit ve danı?manlık ?irketleri için de i? olanakları hazırlamaktadır. ?ekil 3: AB projelerinde ihale tipleri
Türkiye-Avrupa Birli?i mali i?birli?i kapsamındaki tüm projelere ili?kin hibe ve ihale duyuruları Merkezi Finans ve İhale Birimi, Avrupa Komisyonu ve Avrupa Komisyonu Delegasyonu adresli web sayfalarından takip edilebilir. Müzakere Sürecinde Mali Yardımlar 2006 yılından sonraki dönemde, Türkiye?nin 3 Ekim 2005 tarihinde müzake sürecine girmesi ile birlikte mali yardımların miktarlarında önemli artı?lar olaca?ı, bu yardımların nitelik olarak müzakere sürecindeki öncelikli alanlarla birlikte bazı sektörlerdeki büyük yatırım projelerinin finansmanında da kullanılabilece?i beklenmektedir. Avrupa Birli?inin 2007-2013 bütçesi Birlik içindeki bazı politik çeki?meler nedeniyle kesinle?ememi? olmakla birlikte bu süreçte ülkemizin yıllık milyar Euro bazında mali yardımlarla desteklenece?i öngörülmektedir. Ayrıca bu dönemde Komisyon tarafından mali yardımların kullanılmasına yönelik kapsamlı bir yakla?ımı içeren yeni bir mekanizma tasarlanmaktadır. Yardımlar ?Katılım ?ncesi Araç? adı altında be? ana ba?lık çerçevesinde kullanılacaktır : 1- Kurumsal Kapasite Geli?tirme : Yararlanıcı ülkenin çe?itli müktesabat ba?lıkları altında müktesabatı uygulamaya yönelik kurumsal kapasitesini geli?tirmeyi hedeflemektedir. 2- Bölgesel ve Sınır ?tesi İ?birli?i : Yararlanıcı ülkenin di?er yararlanıcılar ile veya üye devletlerle bölgesel, bölgelerarası ve sınırötesi i?birli?i konularını desteklemeyi hedeflemektedir. 3- Bölgesel Kalkınma : Halihazırda kullanılan anlamından farklı, yeni bir yakla?ım içermektedir. Bu ba?lık, aday ülkeyi üye olduktan sonra faydalanaca?ı ?yapısal fonların? kullanımına hazırlama etkisi açısından önemlidir. ?ncelik alanları ?unlardır: ula?tırma, çevre (su, atık su ve hava kalitesi konuları), enerji (yenilenebilir ve enerji verimlili?i konuları), e?itim, sa?lık altyapıları ve bili?im teknolojileri dahil KOBİ?lere destek. 4- İnsan Kaynakları : Bu ba?lık da mekanizma ile getirilen yeni bir yakla?ımdır. Aday ülkeyi Avrupa İstihdam Stratejisi çerçevesinde Avrupa Sosyal Fonunun kullanımına hazırlamayı hedeflemektedir. İstihdama eri?im, sosyal içerme, insan sermayesine yatırım (e?itim-sa?lık) gibi alanlarda faaliyetleri destekleyecektir. 5- Kırsal Kalkınma : Tarım i?letmelerine yatırımlar, tarım ürünlerinin i?lenmesi ve pazarlanması, kırsal ekonominin çe?itlendirilmesi gibi tedbirler, desteklenebilir faaliyetler olarak de?erlendirilebilir. Avrupa Komisyonu'nun, 2006 yılına kadar çe?itli mali yardım programları (ISPA, SAPARD, PHARE, CARDS, Türkiye Tüzü?ü) kapsamında sa?ladı?ı mali yardımlar, 2007-2013 döneminde "Katılım ?ncesi Mali Yardım Aracı" (Instrument for Pre-Accession-IPA) adı verilen yeni ve tek bir çerçeve mekanizma kapsamına almı? olup, bu mekanizmanın hukuksal altyapısını olu?turan 17 Temmuz 2006 tarih ve 1085/2006 sayılı Konsey Tüzü?ü ekte yer almaktadır. Avrupa Komisyonunun 2007-2013 döneminde sa?layaca?ı mali yardımlara ili?kin IPA Konsey Tüzü?ü (17 Temmuz 2006 tarih 1085/2006 sayılı ) çerçeve bir tüzük olup, bu tüzü?ün uygulanmasına yönelik detaylar Komisyonun çıkaraca?ı "Uygulama Tüzü?ü" (Implementing Regulation) ile belirlenecektir. Uygulama tüzü?ü Avrupa Komisyonu tarafından henüz resmen kabul edilmemi? olup, nihai tasla?ı ektedir. Avrupa Komisyonunun "Katılım ?ncesi Mali Yardım Aracı (IPA)" kapsamında ülkemiz için hazırladı?ı ?ok Yıllı Indikatif Planlama Dokumanı (Multi-annual Indicative Planning Document-MIPD) ekte sunulmu?tur. Belge, Avrupa Komisyonunun 2007-2009 döneminde IPA'nın 5 alt bile?eni ba?lamında ülkemizde finanse etmeyi planladı?ı öncelikleri, hedefleri ve beklentilerini yansıtmaktadır. Sonuç Di?er aday ülkelerle ve yeni üye olan ülkelerle kar?ıla?tırıldı?ında, AB?nin Türkiye için tahsis etti?i mali yardımların yeterli oldu?unu söyleyebilmek mümkün de?ildir. Ancak, buna yönelik ?ikayetimizi geçerli kılmanın bir yolu da, Türkiye için her yıl ayrılan mali yardımların, Türkiye?nin AB?ye uyum çalı?maları ve hızı kar?ısında yetersiz kaldı?ını göstermek ve bunu kanıtlayabilmektir. Türkiye, özellikle 2002 yılından bu yana ayrılan mali kaynakların tümünü harcayabilecek projeler olu?turarak bu ihtiyacını ve kapasitesini ispatlamı? bulunmaktadır. Hatta son iki yıldır, ?lkemize ayrılan yıllık yardım tutarlarının çok üzerine çıkan bütçelerden olu?an proje paketleri olu?turmaktayız. Bu durumda hazırlanan bazı projelerin kaynak yetersizli?inden dolayı bir sonraki yıl programına devredilmesi de söz konusu olabilmektedir. Di?er taraftan, son dört yıldır Türkiye üzerine dü?en çalı?maları, hazırlıkları ve düzenlemeleri AB standartlarında yapabildi?i ölçüde mali yardımların sürekli olarak artırılmı? oldu?unu da söyleyebiliriz. Sonuç olarak gerek kurumsal gerekse hukuki çerçevesi itibarıyla tamamıyla adaylık statümüzün yansıtılmı? oldu?u katılım öncesi mali yardımların programlaması ve uygulanması mekanizması, Genel Sekreterli?imiz koordinasyonunda, AB prosedürleri çerçevesinde i?lemeye devam etmekte olup, sa?lanan mali yardımların tamamı, projeler aracılı?ı ile etkin bir biçimde kullanılmakta ve toplumun çe?itli kesimlerine de kullandırılmaktadır. ?lkemizin son üç yıl içerisinde giderek geli?tirdi?i proje olu?turma ve uygulama kapasitesi AB yetkililerince de olumlu bir ilerleme olarak çe?itli vesilelerle vurgulanmaktadır.
Son güncelleme tarihi: 2007-05-21 16:57:27
|
Copyright ? 2007 T.C. Avrupa Birli?i Genel Sekreterli?i |