|
M?ZAKERE S?RECİAvrupa Birli?i Devlet ve Hükümet Ba?kanlarının 17 Aralık 2004 tarihli Zirvesinde aldı?ı karar do?rultusunda 3 Ekim 2005 tarihinde Lüksemburg'ta yapılan Hükümetler Arası Konferans ile Türkiye resmen AB'ye katılım müzakerelerine ba?lamı?tır. Yine aynı gün bir basın toplantısı düzenlenerek Türkiye için Müzakere ?erçeve Belgesi yayımlanmı?tır. Böylece, Türkiye ile AB arasındaki ini?li çıkı?lı ili?ki, çok önemli bir dönüm noktasını a?arak yepyeni bir sürece girmi?tir. Türkiye ile müzakerelerin açılması, Kopenhag siyasi kriterlerinin yeterli ölçüde kar?ılanması ile mümkün olmu?tur. Bu a?amadan sonra da AB'nin, Türkiye'nin bu alandaki uygulamalarını yakından izlemeye devam edece?i kesindir. Bu sürecin bir di?er önemli yanı, siyasi kriterlere ilaveten ekonomik kriterlerin ve özellikle müktesebat uyumunun ön plana çıkmasıdır. Ekonomik kriterler müzakerelere konu olmamakla birlikte, bu alandaki geli?meler müzakere süreci boyunca AB tarafından yakından izlenecek ve bazı müktesebat ba?lıklarında müzakerelerin açılmasında ölçüt olarak kullanılabilecektir. Buradaki önemli husus, istikrara yönelik sürdürülebilir bir ekonomi politikasına devam edilmesi, özellikle mali dengesizliklerin azaltılması ve enflasyonla mücadelenin disiplinli bir ?ekilde yürütülmesidir. Ekonomik kriterlerin yanısıra, Türkiye'nin Gümrük Birli?inden kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmesi de müzakare sürecinde büyük önemi haizdir. AB, bu hususu bazı alanlarda müzakerelere ba?lamak için ko?ul olarak öne sürebilecektir. Söz konusu yükümlülüklerimiz özellikle Malların Serbest Dola?ımı, Sınai ve Fikri Mülkiyet Hakları ve Rekabet konuları kapsamında da yer almaktadır. AB Müktesebatı, AB Hukuk sistemine verilen addır. Yakla?ık 120 bin sayfadan olu?maktadır. AB'yi kuran ve daha sonra de?i?ikli?e u?rayan antla?maları, aday ülkelerin AB'ye katılırken imzaladıkları katılım antla?malarını, Konsey, Komisyon, Avrupa Toplulukları Adalet Divanı gibi Topluluk organlarının çıkardıkları tüm mevzuatı ifade etmektedir. Bu Müktesebat, Katılım Müzakere Fasılları 35 ba?lık altında sınıflandırılmı?tır. AB Müktesebatı fasıl ba?lıkları ?unlardır: 1) Malların Serbest Dola?ımı Katılım Müzakereleri, Türkiye'nin AB Müktesebatını ne kadar sürede kendi iç hukukuna aktarıp, yürürlü?e koyaca?ının ve etkili bir ?ekilde uygulayaca?ının belirlendi?i süreçtir. Klasik müzakerelerden çok farklıdır. Aday ülkelerin hareket alanları oldukça sınırlıdır. AB Dı?i?leri Bakanları ve Türkiye Dı?i?leri Bakanının bir araya geldi?i Hükümetlerarası Konferans müzakerelerin resmi platformudur ve müzakere sürecine ili?kin siyasi kararlar burada ilan edilir. Fiili müzakereler bu platformda yapılmaz. Fiili müzakereler AB üye devletlerinin Brüksel'deki daimi temsilcileri ve Türkiye'nin Ba? Müzakerecisi ba?kanlı?ındaki Müzakere Heyeti arasında gerçekle?ir. Bu a?amada, Avrupa Komisyonu ile Türk Müzakere Heyeti bürokratları ve çalı?ma gruplarının üyeleri arasında çok yo?un gayri resmi temaslar olur. Hükümetlerarası Konferans Hükümetlerarası Konferans, müzakere sürecinin önemli siyasi kararlarının açıklandı?ı, üye devletler ve aday ülkenin Dı?i?leri Bakanlarından olu?an bir platformdur. Konferans toplantıları, üye devletlerin AB nezdindeki büyükelçileri ve Türkiye'nin ba? müzakerecisi düzeyinde de düzenlenebilmektedir. Bu forumda örne?in;
gibi konular ele alınabilir. Müzakerelerin hangi müktesebat ba?lıklarında ba?layaca?ı ve hangilerinde kapatılaca?ı kararları Bakanlar Konseyi tarafından oybirli?i ile alınır. Bu konuda ilgili ülkenin görü?üne de ba?vurulur. Tarama Süreci Tarama Sürecinin ilk a?aması olan tarama toplantıları 20 Ekim 2005 tarihinde yapılan Bilim ve Ara?tırma faslı tanıtıcı tarama toplantısı ile ba?lamı? ve 13 Ekim 2006 tarihinde yapılan Yargı ve Temel Haklar faslı ayrıntılı tarama toplantısı ile sona ermi?tir. Tarama toplantılarında Avrupa Komisyonu Bölüm Ba?kanı (Head of Unit) düzeyinde temsil edilmi?tir. Geni?leme Genel Müdürlü?ü'nün içindeki Geni?leme Stratejisinin Koordinasyonu Bölümü tarafından toplantı hazırlıkları yapılmı? ve Türkiye masası da toplantılara ba?kanlık etmi?tir. Taranan müzakere faslıyla do?rudan ilgili Genel Müdürlüklerinden de temsilciler toplantıda yer almı?tır. Toplantılara, Türkiye tarafından; Taraması yapılan müzakere faslıyla do?rudan ilgili kamu kurum ve kurulu?larının temsilcileri; İzleme ve Yönlendirme Komitesi ?yeleri ve Daimi temsilcili?imizden yetkililer katılmı?tır. Her bir müzakere faslı için önce tanıtıcı, sonra ayrıntılı tarama yapılmı?tır. Tanıtıcı bölümde (explanatory phase), Komison yetkilileri ilgili müzakere faslındaki AB müktesebatı hakkında bilgi vermi?tir. Tanıtıcı bölümün tamamlanmasından yakla?ık 1 ay sonra ayrıntılı tarama toplantıları yapılmı? ve bu kez a?a?ıdaki hususlarda Türkiye tarafı sunu?ları gerçekle?tirilmi?tir:
Her bir müzakere faslının taraması bittikten sonra, Komisyon üye ülkelere bir rapor sunmaktadır. Buradaki de?erlendirme ve öneriler, o fasılda müzakerelerinin açılmasına temel te?kil etmektedir. Komisyon, raporlarında, ayrıntılı tarama sırasında ülkemizce verilen bilgilere dayanarak ülkemizin müzakerelere hazır olup olmadı?ını de?erlendirmekte ve sonuç kısmında ya faslın müzakereye açılmasını önermekte; ya da bunun için tamamlanması gereken ön-?artları (benchmarks) ortaya koymaktadır. Sonuç bölümü (öneriler) hariç, raporun hazırlanması sırasında ülkemize de danı?ılmaktadır. Bunun dı?ında, tarama toplantıları sonunda herhangi bir tutanak ve benzeri belge imzalanmamaktadır. Bugüne kadar Avrupa Komisyonunca hazırlanan tarama raporları Avrupa Komisyonunun Geni?leme Genel Müdürlü?ü web sayfasında yayınlanmaktadır. Alt Komiteler Türkie ile Avrupa Komisyonu arasında yürütülmekte olan bu süreç esasen 11 Nisan 2000 tarihinde yapılan Ortaklık Konseyi toplantısında alınan 3/2000 sayılı kararla "AB müktesebatının ayrıntılı incelemesi" (detailed scrutiny) adı altında fiilen 5 yıl önce ba?latılmı?tır. AB müktesebatının ana ba?lıklar ?eklinde gruplandırılması sonucunda olu?an 8 alt komite kapsamında bir araya gelen ve Avrupa Komisyonu temsilcileri ile Türk bürokratlardan olu?an gruplar bugüne kadar yakla?ık 40 toplantı yapmı?lardır. Ayrıca 8 alt komite bünyesinde kurulan çalı?ma grupları da çe?itli kereler bir araya gelmi?lerdir. Müktesebatın ayrıntılı incelemesi amacıyla 2000 yılından bu yana faaliyette olan bu alt-komitelerin, müzakere sürecinde iki temel i?levi olacaktır:
Fiili Müzakere Süreci Bu sürecin ana ilkeleri ve modaliteleri, Müzakere ?erçevesi Belgesinde yer almaktadır. A?a?udaki a?amalar fiili müzakere sürecinin temellerini te?kil eder:
Son güncelleme tarihi: 2007-06-29 17:22:39
|
Copyright ? 2007 T.C. Ba?bakanlık, Avrupa Birli?i Genel Sekreterli?i |