|
AK?T ANTLA?MASITürkiye ile Avrupa Birli?i arasında ortaklık ili?kilerini tesis eden 1963 tarihli Ankara Anla?ması'nın 26. maddesinde anla?ma hükümlerinin Avrupa Kömür ?elik Toplulu?u'nun yetki alanına giren ürünlere uygulanmayaca?ıi hükme ba?lanmı?tır. Türkiye ile Avrupa Birli?i arasında ortaklık ili?kilerini tesis eden 1963 tarihli Ankara Anla?ması'nın 26. maddesinde anla?ma hükümlerinin Avrupa Kömür ?elik Toplulu?u'nun yetki alanına giren ürünlere uygulanmayaca?ı hükme ba?lanmı?tır. Türkiye ile Avrupa Kömür ?elik Toplulu?u arasındaki Anla?ma 23 Kasım 1970 tarihinde imzalanmı? ve 1 Ocak 1973 tarihinde yürürlü?e girmi?tir. Bu temel metin iki taraf arasındaki ticarette gümrük vergisi ve e? etkili vergilerin kaldırılma sıra ve sürelerinin daha sonra tespit edilece?ini düzenlemektedir. Türkiye ile AB arasında Gümrük Birli?i'ni kuran 6 Mart 1995 tarih ve 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı ekinde yer alan "Ortaklı?ın Geli?tirilmesine İli?kin Tavsiye Kararı" ile AK?T Antla?masının yetki alanına giren ürünlerin serbest ticareti ile ilgili olarak devam etmekte olan müzakerelerin Gümrük Birli?i'nin yürürlü?e girmesinden sonra en kısa sürede tamamlanması hususunda taraflar arasında mutabakata varılmı?tır. Sözkonusu müzakerelerin tamamlanmasının ardından "Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Kömür ve ?elik Toplulu?u Arasında Avrupa Kömür ve ?elik Toplulu?unu Kuran Andla?manın Yetki Alanına Giren ?rünlerin Ticareti ile İlgili Anla?ma" 25 Temmuz 1996 tarihinde imzalanmı? ve 1 A?ustos 1996 tarihinde Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlü?e girmi?tir. Gümrük Birli?i çerçevesinde sanayi ürünü olarak tanımlanan demir çelikten mamül ve yarı mamül ürünlerde vergiler sıfırlanırken, AK?T kapsamındaki hammaddenin gümrük vergisi uygulanarak koruma kapsamında tutulmasının ticari ve iktisadi olarak sürdürülemeyece?i dü?üncesiyle imzalanan Anla?ma, Gümrük Birli?i kapsamındaki mal ticaretinin tamamlayıcı unsuru olarak görülmektedir. Demir-çelik sektörü temsilcileri, anla?ma müzakerelerinin hemen her a?amasında yer almı?lar ve anla?ma müzakerelerinin, sektörün bugünkü durumu ve gelecekteki yapısına en uygun biçimde sonuçlandırılmasında önemli rol oynamı?lardır. AK?T ürünlerinin serbest ticaretini hedefleyen Anla?ma, Türkiye ve AB arasında sözkonusu ürünlerde uygulanan gümrük vergileri ve e? etkili vergilerin kaldırılmasını, miktar kısıtlamalarına son verilmesini, rekabet, birle?meler ve devlet yardımları konusunda Gümrük Birli?i ile benimsenen kuralların uygulanmasını öngörmekte; anti-damping ve korunma i?lemlerinde izlenecek kuralları belirlemektedir. Anla?ma, Türkiye'nin AK?T ürünlerine ili?kin olarak AB'nin Ortak Ticaret Politikasını benimsemesini gerektirmemektedir. 13 üncü maddede belirtildi?i üzere Türkiye, üçüncü ülkelere kar?ı korunma önlemlerini kendi mevzuatına uygun olarak yürürlü?e koyma konusunda serbesttir. Anla?manın yürürlü?e girmesinin üzerinden geçen süre içerisinde AK?T ürünleri ticaretine ili?kin ihracat ve ithalat istatistikleri, Anla?manın ticareti artıran yönüyle hedefine ula?tı?ını göstermektedir. Ticareti arttırıcı yöndeki etkisini kısa zamanda göstermeye ba?layan Anla?ma, rekabet ve devlet yardımları alanlarında öngördü?ü kurallar ba?lamında, Türk demir-çelik sektöründe ya?anan yapısal sorunların giderilmesinde önemli rol oynayacaktır. ?te yandan, Türkiye ile AK?T arasındaki Serbest Ticaret Anla?masının 11. maddesi Türkiye ile Topluluk arasındaki ticarette damping uygulanması durumunda zarar gören tarafın Türkiye-AK?T Ortak Komitesi'ne ba?vurabilece?ini ve Komite'nin uygulamaya son vermek amacıyla ilgili ?ahıslara tavsiyelerde bulunabilecegini düzenlemektedir. Ancak maddenin 2. bendi verilen tavsiyelere uyulmaması ve Komite'nin herhangi bir karar almaması durumunda zarar gören tarafın koruyucu tedbirler alabilece?ini öngörmektedir. Ayrıca, söz konusu madde ile acil önlem alınması gereken durumlarda zarar gören tarafın Türkiye-AK?T Ortak Komite'sini bilgilendirdikten sonra geçici tedbirlere ba?vurabilece?i hükme ba?lanmaktadır. Türkiye-AK?T Serbest Ticaret Anla?ması'nın Mense Kurallarını düzenleyen 1. Protokol'ünde, Türkiye'nin 1 Ocak 1999 tarihi itibariyle Pan-Avrupa Mense Kümülasyonu Sistemine dahil olması nedeniyle Türkiye-AK?T Ortak Komite'sinin 8 Temmuz 1999 tarihinde yapılan II. toplantısında de?i?ikler yapılmı? ve söz konusu de?i?ikler 1 Ocak 1999 tarihinden itibaren geriye dönük olarak yürürlü?e girmi?tir. Anla?ma'nın 14. maddesi ile tesis edilen Türkiye-AK?T Ortak Komitesi'nin 23 ?ubat 1999 tarihinde Brüksel'de gerçekle?tirilen ilk toplantısında Komite'nin ?alı?ma Usullerini kabul eden 1/99 sayılı Karar alınmı?tır. Komite'nin ikinci toplantısında alınan 2/99 sayılı Karar ile, yukarıda da ifade edildi?i üzere, Mense Protokol'ünde Pan-Avrupa modeline uygun olarak de?i?iklikler yapılmı?tır. Taraflar arasındaki ticarete ili?kin sorunlar dahil olmak üzere, Anla?ma'nın i?leyi?inde ortaya çıkabilecek sorunları, yatırıma ve yeniden yapılanmadaki geli?meye ili?kin i?birli?i imkanlarını de?erlendirmek üzere Anla?ma'nın 19. maddesi ile Temas Grubu tesis edilmistir. Türkiye ve Topluluk bugüne de?in 14 Nisan 1997, 7-8 Mayıs 1998 ve 26 Ekim 1998 tarihlerinde gerçekle?tirilen üç Temas Grubu toplantısında biraraya gelmi?tir. Di?er taraftan, Türkiye'nin Pan-Avrupa Mense Kümülasyonu sistemine 1 Ocak 1999 tarihinden itibaren katılımı çerçevesinde, Türkiye-AK?T Serbest Ticaret Anla?ması kapsamına giren ürünlerin de sözkonusu sisteme dahil edilmesi yönündeki çalı?malar halen devam etmektedir. Bu amaçla, serbest ticaret anla?masının mense kurallarında gerekli de?i?ikliklerin yapılabilmesini teminen, Topluluk nezdinde gerekli giri?imlerde bulunulmustur. AK?T ürünlerinin Avrupa çapında olu?turulan mense sistemine dahil edilmesi ile, sistemden beklenen tüm faydalar sözkonusu ürünler bakımından da geçerli olacaktır. Di?er bilgiler için a?a?ıdaki linke bakınız.
Son güncelleme tarihi: 2007-04-19 17:10:22
|
Copyright ? 2007 T.C. Ba?bakanlık, Avrupa Birli?i Genel Sekreterli?i |